زیور آلات زیور آلات .

زیور آلات

جواهرسازی چیست؟

جواهرسازی
چیست؟ هنر جواهرسازی هزاران سال قدمت داشته و به وقتی باز می گردد که فرهنگ و تمدن های باستانی به خواسته به کارگیری های تزئینی، مبادرت به ساخت جواهرات کردند . در قبل جواهرسازی کاربرد های فراوانی داشت که از اساسی ترین آنان می بضاعت به استعمال تزیینی و سناریو سنگ های قیمتی، ابراز ایمان و عقیده، نشان دهنده حالت اجتماعی و . . . اشاره کرد . پرکاربرد ترین دسته جواهرسازی برای هدف های سلطنتی زمینه استعمال قرار می گرفت و از قیمتی ترین و زیباترین جواهرات در تاج های پادشاهی و خانواده سلطنتی استفاده میشد .

 

جواهرسازی
چه می باشد

در طی سال ها کشف مستمر سنگ های جدید، فلزات باارزش و مواد تزئینی، آمیخته با پیشرفت ابزار جواهرسازی و متالوژی، موجب شده هنر جواهرسازی دیگر به یک قشر خاص (قشر مرفه جامعه) متعلق نبوده و هر کس از هر طبقه اجتماعی قابلیت و امکان دسترسی به جواهرات ظریف و خوشگل را داشته باشد .
امروزه جواهرسازی یکی از پردرآمدترین مشاغل به شمار می آید که می توانید با گذراندن زمان های آموزشی و دارا بودن پاره ای خلاقیت، در خانه نیز از این روش کسب درآمد فرمائید .
ابزارهای
کاربردی جواهرسازی که برای آغاز این هنر به آنها نیاز دارید عبارتند از :

ست و نیم ست
جواهرسازی
چیست


1 – سیم چین : سیم چین شما را قوی می سازد به راحتی اتصالات و سیم ها و زنجیر های بلند را کوتاه فرمایید . در برهه زمانی استفاده از سیم چین تلاش نمائید همیشه سمت صاف سیم چین را در قربت شیء قرار دهید تا برش صاف و تمیزی داشته باشید، همینطور قسمت انتهایی فعالیت را با دست نگه دارید تا پس از برش، در هوا به پرواز در نیاید .
2 – دم گرد : ابزار دم گرد برای ایجاد حلقه و قلاب در صنعت جواهرسازی کاربرد فراوانی دارااست . آرواره های دم گرد به شما اجازه می دهد سیم خویش را به دور آن پیچانده و با به کارگیری از نوک مخروطی دم گرد، حلقه ای با سایز دلخواه صحیح کنید . برای تنظیم رینگ بزرگتر می بایست سیم را در نصیب نزدیک به دسته، و برای ایجاد رینگ کوچکتر می بایست سیم را نزدیک به نوک دم گرد بپیچانید .
3 – دم باریک : دم باریک هم شبیه دم گرد می باشد، با این تفاوت که دم باریک دارای آرواره های مسطح می باشد . این آرواره های مسطح برای نگاه داشتن سیم و زنجیر (بدون ایجاد آسیب یا این که خط و خش بر روی آن) دوچندان مطلوب و کاربردی می‌باشند .

 

جواهرسازی
چه میباشد

4 – دم پهن : این ابزار با آرواره های صاف و پهن خود تصاحب کردن سیم جواهرات را برای جواهرساز معمولی تر می نماید . دم پهن نظیر دم گرد و دم باریک از ابزار های لازم و حتمی در صنعت جواهرسازی بشمار نمی آید، اما در لحاظ داشته باشید که برای صورت دادن به سیم باید ابزاری داشته باشید که بوسیله آن بتوانید سیم را نگه داشته و با دم باریک یا دم گرد به آن فرم دهید، و دم پهن شایسته ترین ابزار برای نگه داشتن سیم است .
5 – انبر کریمپ یا کریمپر : از این ابزار برای موج دار کردن و شکل دادن به سیم ها استفاده می شود . کریمپر در آرواره هایش دو سوراخ به صورت C دارااست که با به کار گیری از آنها می توانایی حلقه و زنجیر تولید کرد .

جواهرسازی
چه میباشد


تاریخچه
فلزات در جواهرسازی عمر استفاده از فلزات در جواهرسازی به هزاران سال پیش و مقدمه فرهنگ و تمدن بشری بازمیگردد . بیش از 6000 سال پیش از به دنیاآمدن مسیح، اجداد باستانی ما در میان النهرین، مصر، یونان و روم برای مصارف گوناگون یک عدد از آن ها جواهرسازی است، از گونه های فلزات به کار گیری می کردند . در مقدمه از آهن و طلا و جواهرات در این هنر به کار گیری می شد که با گذر کرد سالها و کشف مس و نقره قلیل قلیل تنوع فلزات در ایجاد جواهرات اکثر شد .

 

جواهرسازی
چه می‌باشد

فلز
معمول و پرکاربرد در جواهرسازی طلا
: به جثارت می توان اعلام کرد تا به روز جاری هیچ ماده ای همچون طلا نتوانسته قلب و ذهن اشخاص را سرگرم خود کند . طلا به ادله کمیابی و درخشش فوق العاده زیبایش دوست داستنی همگان است . به کارگیری از طلا جواهرات در جواهرسازی در بازه اسکندر مقدونی باب شد و بیش از 15 قرن هست که طلا جواهرات به تیتر جزء لاینفک زیورآلات مسئله استفاده قرار می گیرد . عمل با طلا در این عرصه سهل تر از دیگر فلزات می‌باشد . اساساً طلای خالص بیش از حد برای استفاده در ایجاد جواهرات قابل انعطاف است، به همین حافظه آن را با آلیاژهای دیگری زیرا مس و روی مخلوط می نمایند .
سکو خلوص طلا و جواهرات بر حسب عیار آن موضوع بررسی قرار می گیرد که به شرح ذیل هست : طلای 24 عیار : 99 .9%
طلای 22 عیار : 91 .7%
طلای
18 عیار : 75% طلای 14 عیار : 58 .3%
طلای
12 عیار : 50% طلای 10 عیار : 41 .7%

 

جواهرسازی
چه است

دیگر
فلزات مالامال کاربرد در جواهرسازی : پس
از طلا جواهرات پرکاربرد ترین فلزات در تولید جواهرات عبارتند از : نقره، پلاتین، استیل، تیتانیوم، پالادیوم، مس و . . .

 

جواهرسازی
چه می باشد
سنگ
های پر کاربرد در تولید زیورآلات به شرح پایین میباشد : الکساندریت، یاقوت ارغوانی، آکوامارین، سیترین، الماس، زمرد، لعل، یشم، سنگ لاجورد، حجر القمر، مورگانیت، عقیق سلیمانی، اوپال، کهربا، مروارید، زبرجد، روبلیت، یاقوت سرخ، یاقوت کبود، تانزانیت، یاقوت زرد، فیروزه و . . .

 

جواهرسازی
چه میباشد


برچسب: ست و نیم ست،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۱ بهمن ۱۳۹۷ساعت: ۰۳:۱۹:۴۷ توسط:علی پور موضوع: نظرات (0)