زیور آلات زیور آلات .

زیور آلات

رنج سنگ های متعدد چقدر هست و مقیاس آن چیست؟

امروزه در هر خانه ای می بضاعت و توان زیورآلات و جواهرات را یافت . زیورآلات از دو بخش فلز و سنگ یا این که همان نگین تشکیل شده اند . البته این سنگ ها و فلز ها دارنده سختی های متفاوتی می باشند و می توانند در چهره نگهداری غیر مناسب همدیگر را خراش دهند . در این مطلب همت داریم مقیاس اندازه گیری سنگ ها و فلزات مختلف یعنی موس را معرفی نماییم و میزان رنج سنگ ها و فلزات را ابلاغ نماییم تا شما را در حفظ و حفظ صحیح از زیورآلاتی همچون گردنبند، دستبند، انگشتر و … یاری رسانیم . همچنین آگاهی از رنج سنگ های مختلف می تواند شما را در شناخت سنگ اصل از تقلبی یاری نماید .

رنج
سنگ های متعدد چقدر هست و مقیاس آن چیست؟ سنگ
های جواهری مقیاس
موشواره چیست؟ مقیاس ماوس ابزاری می‌باشد که استعمال می شود برای شناسایی رنج سنگ ها و به وسیله یک معدن شناس آلمانی به نام فردریش موشواره در سال 1812 نوآوری گردیده می‌باشد . اختراع مقیاس موس با استفاده از مطالعه بر روی دسته بندی مواد معدنی و مقایسه اشکال سنگ های معدنی با خصوصیت های مشترک به دست آمده است . فردریش موس ابتدا آغاز به عده آوری انواع سنگ های معدنی کرد که طیف وسیعی از سنگ ها از گزاره تالک و الماس می شد کرد و سپس شروع به میزان گیری سخت ترین و نرم ترین سنگ ها کرد .
فردریش برای نرم ترین سنگ عدد 1 و برای سخت ترین سنگ عدد 10 را در لحاظ گرفت
گرچه فردریش اولین کسی بود که مقیاس سختی سنگ ها را گشترش داد اما به هیچ وجه اولین نفری کمبود که در زمینه سختی سنگ ها حرف گفته باشد . سختی سنگ ها در حدود 300 سال پیشین از تولد مسیح در نوشته های سئوفراستس اشاره گردیده است و بعدا در حدود 77 سال قبلی از به دنیاآمدن مسیح پلینی به مشقت مواد سنگی اشاره کرده هست .

مشقت مواد به عبارتی مقاومت سنگ ها در برابر خراشیده شدن را گویند براین اساس وقتی که با یک سنگ بر روی سنگ دیگر خراش ساخت می کنیم رنج آن را میزان گیری کرده ایم .

ضابطه های کلی سختی به فیس ذیل ایجاد شده اند .

اگر سنگ الف بر روی سنگ ب خراش ساخت فرمایید سختی سنگ الف بیشتر از سنگ ب میباشد .
در‌صورتی‌که سنگ الف نتواند بر روی سنگ ب خراش ایجاد نمایید بدین ترتیب سنگ ب مشقت بیشتری دارااست .
در حالتی که
دو مثال دارای رنج برابری باشند خراش دادن انها با یکدیگر بی فیض خواهد بود و صرفا ممکن میباشد خراش های کوچک و ریز تولید شود در صورتیکه نمونه الف بتواند مثال ب را خراش دهد ولی نتواند نمونه ج را خراش دهد سپس رنج مثال الف بین مشقت نمونه ب و ج قرار میگیرد .
سختی
سنگ های مختلف چقدر است و چه کابرد هایی دارد؟ اکثر وقت ها زمین شناسان از مقیاس موشواره برای شناسایی نعادن به کارگیری می نمایند . در این زمینه آنان آزمایش خراش را بر روی یک ماده معدنی با به کار گیری از چاقوی ساخته گردیده از فولاد ضد زنگ انجام می دهند که دارای مشقت میان 5 تا 6 .5 می باشد و نتیجه می گیرند که این ماده دشوار تر و یا نرم خیس از فولاد ضد زنگ است . همچنین شما می توانید با توجه به وفور کوارتز در کلیه جا از ان برای انتخاب سختی سنگ ها و مواد معدنی دیگر استعمال کنید .

برخی از مواد معدنی دارای رنج پایداری می‌باشند البته دادن عدد مشقت مختص به یک ماده معدنی می تواند اشتباه باشد . برخی مواد معدنی مانند گارنت می توانند دارای ترکیبات مختلفی باشند و سختی انها بین 6 .5 تا 8 گوناگون باشد . چه بسا برخی از سنگ ها نظیر کایانایت دارنده کریستال های تیغه ای می‌باشند و در برخی زوایا دارنده سختی 5 و در بعضا زوایا دارنده مشقت 7 می باشد .


برچسب: دستبند،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ساعت: ۰۶:۱۹:۰۰ توسط:علی پور موضوع: نظرات (0)